۱۳۹۱/۰۶/۱۱

معیارهای جدید ازدواج


 معیارهای جدید ازدواج کدام است و قبل از انتخاب همسر کدام مسائل را در نظر بگیریم.


ازدواج یعنی یک عمر زندگی کردن،  در ازدواج باید تمام شرایط طرف مقابل را بسنجی و ببینی که آیا می تونی با این شرایط خود را وقف بدهی واگر قبول کردی صادقانه تا آخر عمر کنارش باشی و برایش آرامش بخشی. بسیار مهم است تا در انتخاب همسر پایگاه اجتماعی او را در نظر داشته باشیم تا از جنبه موقعیت خانوادگی و تأثیرپذیری از مسائل فرهنگی، خصوصاً فرهنگ مشترك، یكسان باشیم. زیرا عوامل فرهنگی دارای ابعاد متفاوتی است كه ریشه در افكار انسان داشته و با رسوخ در تمام جوانب حیات، به زندگی جهت می بخشد. نحوه معاشرت، برخوردها، تربیت فرزندان، دیدگاه نسبت به پسر یا دختر و... متأثر از فرهنگ حاكم بر زیستگاه و ذهنیات ماست.
تشابه یا تضاد فرهنگی در معاشرت ها و رفت و آمدهای خانوادگی طرفین دخیل بوده و مستقیماً در زندگی زوج جوان مؤثر خواهد بود. ازدواج پیوند مقدسی است که بین یک زن ومرد منعقد گردیده، سبب بقاء نسل، وآرامش روح و روان می گردد. تا زمانی انسان ازدواج نکرده مومن کامل به حساب نمی آید انتخاب همسر مرحله‌اي مهم و سرنوشت‌ساز در تحقق ازدواج موفق محسوب مي‌شود. اسلام اين مكتب حيات‌بخش كه سعادت انسان را تضمين مي‌كند، در خصوص موضوع انتخاب همسر معيار‌هاي متعددي را ارائه كرده كه در نظر داشتن آنها زمينه‌ساز تاسيس خانواده مطلوب به شمار مي‌رود. معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه اسلام در قالب شش دسته تحت عناوين دينداري و‌ايمان، ارزش‌هاي اخلاقي، خصوصيات جسمي، صلاحيت خانوادگي، خصوصيات اقتصادي و ويژگي‌هاي اجتماعي مورد بررسي قرار گرفته است. در انتخاب همسر باید متوجه باشیم مى‏خواهیم کسى را انتخاب کنیم که یک عمر در کنار او زندگى کنیم. نباید این مسئله مهم از روى احساسات و بدون دقت و مشورت انجام گیرد، زیرا اگر انسان دچار همسر ناشایست یا نامتناسب و ناهماهنگ شود، کارش بسیار مشکل خواهد بود..

براى انتخاب همسر باید معیارهایى داشته باشیم؛ یعنى دختر و پسر، باید خصوصیات و میزان هایى داشته باشند و بدانند چه همسرى، با چه مشخصات و چه صفاتى مى‏خواهد؟ تقی واحدی مسئول مرکز منابع در دفتر ساحوی شمال کمسیون حقوق بشر در رابطه به حق انتخاب همسر از نظر اسلام و حقوق بشرمیگوید باید طرفین از هر دو جناح حق انتخاب و رضایت را داشته باشد .
صدا.......1............
درجامعه سنتی وقبیله سالارافغانستان بسیار اتفاق می افتد که پدر، مادر ویا سایراقارب دخترشان را به زوربه ازدواج مردی غیر دلخواهش در می آورند ویا دختری را از ازدواج بامرد مورد علاقه اش به بهانه آنکه اواز قوم وقبیله بیگانه هست، مانع می شوند، تقی واحدی میگوید هیچکس حق نداردانسانی را ازاین حق قانونی و شرعی اش محروم سازد ویا اورا به زوربه زوجیت کسی که بدان رضایت ندارد درآورد.
صدا.............2.......
عواقب این ممنوعیت گاهی تا سرحدجنگ وخونریزی ویا اخذ طلاق اجباری نیز کشیده شده است. درحالیکه اسلام با برتری جویی نژادی مخالف بوده و دینپرازعشق وصفا وصمیمیت وروابط حسنه است و خویشاوندی میان اقوام گوناگون را مورد تمجید قرار داده است مسئول مرکزمنابع در دفتر ساحوی زون شمال کمیسون حقوق بشر میگوید .
صدا.............3........
جامعه شناسان براین باور اند که یکی از راههای تحکیم وحدت ملی ورفع تعصب های نژادیازدواج بین الاقوامی می باشدامید است این نوشتاردرراه تهداب گذاری وحدت ملی واشاعه زندگی مسالمت آمیز وایجاد دوستيهای پایدارنتایج ثمربخشی به دنبال داشته باشد .
صدا..........1.......
 همچنين از مباحث فوق روشن گشت كه مهم‌ترين معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه اسلام، دينداري و‌ايمان، ارزش‌هاي اخلاقي و صلاحيت خانوادگي است خصوصيات جسمي، اقتصادي و اجتماعي در درجه دوم اولويت قرار داشته يا اساساً معياري براي انتخاب يا عدم انتخاب همسر به شمار نمي‌روند.



جهت دریافت فایل های صوتی این گذارش به ایمیل آدرس شخصی ام یا به شمار تیلفونم پیام بگذارید
Nawedfarhad@gmail.com
+4915778432017


۱ نظر:

تاثیر موسیقی بالای کودکان

 تاثیر موسیقی بالای کودکان ، موسیقی روی روح و روان کودکان تاثیر مثبت دارد ، و در این پست فواید موسیقی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان ر...