۱۳۹۱/۰۶/۱۹

حقوق اطفال از دیدگاه اسلام


حقوق اطفال از دیدگاه اسلام چیست  وچگونه میتوانیم اطفال سالم درجامعه تقدیم کنیم.

دوران کودکی سرآغاز زندگی هر انسانی بر صفحه‌ی گیتی است، در آن دوران، انسان بیش از هر زمان دیگری، به سرپرستی، مواظبت و حمایت نیاز دارد، اسلام وضعیت کودک را در آن دوران ضعف و ناتوانی نادیده نگرفته، بلکه برای حمایت وی حقوقی تعیین کرده و دیگران را به ادا‌کردن و احترام به‌ آن توصیه کرده که در این برنامه به بیان‌ آن پرداخته شده است.
اسلام به عنوان کاملترین دین الهی درباره حقوق اطفال ارشادات ورهنمای های فراوان به ارمغان گذاشته است، اسلام دوره طفلیت را چون دنیای دل پذیرشادی ها زیبای ها رویاها ومحبت ترسیم میکند.
ایات قران مجید نشان دهندی عشق خداوند به اطفال است
چنانچه خداوند در سوره البلد به اطفال سوگند یاد میکند هم چنان خداوند درسوره الکهف در ایه 46 میفرماید مال وفرزندان درزنده گی زینت دنیاست، پیامبر اسلام دنیای طفلیت را مانند بهشت تصور کرده میفرماید اطفال پروانه های بهشت اند.

اسلام طفل را از نظر حقوقی وکرامت بشری به چشم انسان بزرگ میبیند و مانند بزرگ ها با او معامله میکند.
بدون تردید طفل از دیدگاه دین مبین اسلام دارای حقوق است ادای این حقوق باید به گونه درست صورت گیرد که مصالح و منافع طفل در میان باشد واز راه های به ان رسیده گی شود که باعث صدمه ولطمه ای برای او نگردد.
طفل در سالهای اولیه زنده گی از خطراتیکه جان وی را به مخاطره میندازد اگاه نبوده و همچنان قادر به تهیه مواد غذایی و نیز مراقبت از زنده گی خود نمیباشد به همین دلیل است که اسلام بزرگ سالان به خصوص والدین را در زمینه حفاظت از اطفال شان در برابرامراض و خطراتیکه حیات انها را تهدید میکند مسول میداند.
در آموزه های آسمانی اسلام، همه کودکان از دختر و پسر، حقوق و مزایای معیّنی دارند و همگان از اِعمال هرگونه خشونت و بی رحمی در حق آنان باز داشته شده اند.

عبدالواحد محصل در یکی از دانشگاه های خصوصی در مورد حقوق طفل از دیدگاه اسلام میگوید:- دین مبین اسلام ادای حقوق طفل را یک دین میداند نه یک احساس زیرا خداوند این مسئولیت را به دوش بزرگان بخصوص والدین گذاشته است.
صدا........................
میگوید هر طفل در ایام طفلیت از حقوق خود مستفید شود و نظر به اعتقادات اسلامی آموزش ونگهداری شود و فامیلها حق و حقوق اطفال خویش را راعایت نماید زیرا طفل آسیب پذیرترین قشر جامعه میباشد.
صدا...................
بشیر احمدی محصل دریکی از دانشگاه های خصوصی در مورد حقوق طفل از دیدگاه اسلام میگوید:- کودک از هر نوع حق و حقوق برخوردار است و باید طفل از حق تعلیم و تربیت , محبت , تفریح , و از حق مراقبت نگهداری برخوردار باشد , تا در آینده شخص سالم بزرگ شده ومصدر خدمت در جامعه خود شود.
صدا....................

چگونگی نقض حقوق کودکان، در نقاط مختلف جهان متفاوت است. در کشورهای در حال توسعه، کودکان، بیشتر با فقر و پی آمدهای ناشی از آن مانند سوءتغذیه، کمبود امکانات بهداشتی، درمانی و تحصیلی درگیرند. در حالی که در کشورهای توسعه یافته، مشکلات اخلاقی و ضعف بنیاد خانواده گریبان گیر کودکان است. خوشبختانه در کشورهای مسلمان، به سبب وجود استحکام در بنیاد خانواده و گرایش های دینی و اعتقادی و آشنایی بیشتر با احکام اسلامی، وضعیت حقوقی کودکان جایگاه نسبی مناسب تری دارد. بنابراین، بهتر است دیدگاه دین اسلام درباره حقوق کودک را بررسی کنیم و دستورهای پیشرفته آن را در این زمینه در نظر بگیریم و البته هیچ مکتب و آیینی به اندازه دین مقدس اسلام، به حقوق کودکان توجه نکرده و سفارش های لازم را نداده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تاثیر موسیقی بالای کودکان

 تاثیر موسیقی بالای کودکان ، موسیقی روی روح و روان کودکان تاثیر مثبت دارد ، و در این پست فواید موسیقی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان ر...