۱۳۹۱/۰۶/۱۱

داشتن آدب و اخلاق پسندیده در میان اجتماع


آیا آدب و اخلاق زیب و زینت انسان شمرده میشود ، و آدب و اخلاق در کلام بزرگان و اسلام چیست ؟

حضرت محمد مصطفی(ص) الگوی کامل اخلاق هستند و هدف بعثت خود را کامل کردن سجایای اخلاقی معرفی می‌کنند، جملات زیبایی درباره‌ی ادب و اخلاق دارند که با هم قسمتی از آن‌ها را مرور می‌کنیم: برترین شما از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین شما هستند. خوش خلقی، گناه را از بین می‌برد، همان طوری که آفتاب، یخ را ذوب می‌کند. برترین مؤمن در اسلام کسی است که مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند.مردم چیزی بهتر از خوش خلقی دریافت نکرده‌اند. کامل‌ترین مؤمن در ایمان، خوش خلق‌ترین شما است و آن کسی است که به خانواده‌اش، مهربان‌تر باشد. خداوند بزرگ بخشنده است، بخشش را دوست دارد و اخلاق خوب و والا را دوست دارد و اخلاق پست را ناپسند می‌دارد.دشنام و سخن زشت در هیچ موردی روا نیستد و همانا نیکوترین از مردم در اسلام، خوش خلق‌ترینشان است. سه چیز نزد خدا از فضایل اخلاق است:‌از کسی که به تو ظلم کرده است گذشت کنی و به کسی که به تو تحریم کرده است، عطا کنی و با کسی که از تو بریده است، ارتباط برقرار کنی.
ده چیز فضایل اخلاقی است، به طوری که در مرد هست ولی در فرزندش نمی‌باشد و در فرزند هست ولی در پدر نیست و در بنده است ولی در سرور او نیست. خداوند این ده چیز را به هر کسی که سعادتش را می‌خواهد، تقسیم می‌کند: راستگویی در سخن و راستی به هنگام ترس و عطا کردن به نیازمند و برابری در کارها( خوبی را با خوبی پاسخ دادن) و محافظت از امانت و پیوند خویشاوندی و جانبداری از همسایه و حمایت از دوست و پذیرایی از مهمان و سرآمد تمام این فضایل اخلاقی حیا است.
نخستین چیزی که روز قیامت در ترازوی سنجش اعمال گذاشته می‌شود، خوش خلقی است.

محمد علی متعلم در لیسه باختر میگوید :- آدب در آدمی چون درختی است که ریشه آن عقل مبباشد ، میگوید داشتن آدب و اخلاق یک امر الزامی است بر هر فرد ، بناً در جامعه یک امر ضروری پنداشته میشود ، می افزاید کسانیکه از داشتن آدب و اخلاق کافی برخوردار نیستند باید مورد نصیحت قرار گرفته و به راه نیک هدایت داده شود .
صدا....................
سید هاشم هاشمی دانش آموز میگوید:- هرگاه کسی بخواهد در جامعه از ارزش و احترام والایی برخوردارد باشد در نخست به داشتن آدب و اخلاق بهتر بکوشد ، چرا که سرمنشا تمام موفقیت ها در زندگی داشتن آدب و اخلاق پسندیده است .
صدا..................
بصیره رحیمی محصل در دانشگاه بلخ میگوید :- داشتن دو پدیده برای انسان ضروری است که آدب و اخلاق میباشد ، میگوید تفکیک انسان دانا از نادان در داشتن اخلاق و آدب پسندیده میباشد ، می افزاید آدب و اخلاق زیب و زینت هر انسان است .
صدا..................
همیشه باید مراقب سه چیز باشیم : وقتی تنها هستیم مراقب افکار خود، وقتی با خانواده هستیم مراقب اخلاق خود و زمانی که در جامعه هستیم مراقب زبان خود.برای جامعه، فضیلت و اخلاق از نان شب هم واجب تر است. اگر جامعه ای شکست اخلاقی بخورد با هیچ نیرویی نمی توان شکست را جبران نمود. شماری از دوستان ما در رابطه به موضوع برنامه چنین نظریاتی دارند.
صدا....................
ادب با پول ، دانش و آموزش بدست نمی آید ادب دارای ریشه است ریشه ایی به بلندای تاریخ .دانش بدون تکامل اخلاقی خطرناک و نابود کننده است.
دو خلق نیکوست که خداوند آن دو را دوست دارد و دو خلق زشت است که خداوند، آن دو را دشمن می‌داند. اما آن دو خلقی که خداوند آن را دوست دارد، سخاوتمندی و گذشت است و دو خلقی که خداوند آن‌ها را دشمن می‌دارد، بداخلاقی و بخل است. 


جهت دریافت فایل های صوتی این گذارش به ایمیل آدرس شخصی ام یا به شمار تیلفونم پیام بگذارید
Nawedfarhad@gmail.com
+4915778432017

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تاثیر موسیقی بالای کودکان

 تاثیر موسیقی بالای کودکان ، موسیقی روی روح و روان کودکان تاثیر مثبت دارد ، و در این پست فواید موسیقی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان ر...