۱۳۹۱/۰۶/۱۱

تاثیر سرزنش کردن کودکان و نوجوانان


 سرزنش های افراطی و پیاپی بالای جوانان و کودکان در برابر کوتاهی ها و اشتباهات آنان چقدر موثر و چقدر مخرب تمام میشود ؟

افراط در سرزنش بلکه موجب برافروخته شدن شعله های لجاجت و سرکشی می شود. پیامبر (ص) هرگز از کارهای کودکان ایراد نمی گرفت بلکه کار درست و کامل را به آنان یاد می داد و می فرمود: این گونه انجام دهید. زیاده روی در سرزنش کردن شعله های لجاجت و گستاخی را در آدمیان شعله ور می کند. از تکرار سرزنش بپرهیز که سرزنش شده را به گناه می کشد و سرزنش را از اثرگذاری می اندازد.» لغزش ها و اشتباهات کودکان و نوجوانان، به واسطه نادانی و ناپختگی آنان است، پس نباید لغزش های آنان را به حساب لجاجت و بدکاری آنان گذاشت.
بلکه حتی بعضی از این لغزش ها، لازم است، زیرا مهارت های فردی در پی این خطاها به دست می آید.یکی از پژوهشگران می‌‌گوید وقتی سرزنش عمومی فراگیر شود و حتی رهبران به آن بپردازند، اثرات آن روی شرکت، اداره یا جامعه تدریجی و تباه‌کننده است، چرا که افرادی می‌ترسند به دلیلی این که موردسرزنش قرارگیرند کمتر خطر می‌کنند، کمتر نوآوری یا خلاقیت نشان می‌دهند و کمتر از اشتباهاتشان خواهند آموخت . وقتی ما دیگران را می‌بینیم که از «خود» خویشتن حمایت می کنند ما نیز حالت دفاعی به خود می‌گیریم و سعی می‌کنیم به‌وسیله سرزنش دیگران برای اشتباهاتمان از تصویر «خود» خویش دفاع کنیم. این امر در کوتاه‌مدت احساس خوبی در ما ایجاد می کند.چنین رفتاری، می‌تواند در درازمدت به شهرت فرد لطمه بزند و به طورکلی برای یک سازمان و حتی جامعه مخرب باشد.سرزنش، فرهنگ ترس می‌آفریند و منجر به بسیاری از پیامدهای منفی برای افراد و گروه‌ها می‌شود.هرکسی ممکن است به سرزنش دیگران بپردازد اما بیشتر سرزنش‌کنندگان، افرادی هستند که بیشتر از خود دفاع می‌کنند، خودشیفتگی بیشتری دارند و بیشتر احساس عدم امنیت می‌کنند.

روحلا محصل در دانشگاه بلخ میگوید :- معمولاً‌کسانیکه در رتبه پایین نسبت به کار فرما و یا سایر افراد قرار دارند مورد سرزنش قرار میگیرند ، که بیشتر در مکاتب و دانشگاه ها به مشاهده میرسد ،البته این مسئله به شخصی اطلاق میشود که مورد سرزنش قرار میگیرد که باید زیراکانه و با هوش در رفتار خود عمل کند ، می گوید اشخاص که مورد سرزنش قرار میگرد باعث ضعیف شدن روحیه آن و باعث تضعیف شدن برخورد آن در میان اجتماع میشود.
صدا....................
آقای روح الله اشاره میکند سرزنش نباید تحقیر آمیز باشد زیرا برمیخورد بر شخصیت انسان ، می افزاید در خانواده ها والدین نباید در سزنش اطفال خویش افراط بکنند زیرا اطفال آینده ساز جامعه است ، میگیود در جامعه ما افرادی هستند که سطح سواد آنان پایین است به درستی درک این موضوع را نمیدانند و طرز برخورد آنان با فامیل و جامعه و به خصوص اطفال خویش خشن میباشد که در راستا رسانه ها و وسایل ارتباطی مکلف هستند تا در جهت سطح آگاهی افراد جامعه بکوشند.
صدا.....................
خانم زویا یکتن از محصلین دانشگاه بلخ میگوید :- در خانواده ها سرزنش و نکوهش هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد  زیرا اگر والدین میخواهد در جامعه اطفال خوب و آینده ساز تقدیم بکنند ، حجاب میکند تا از نکات مثبت آن حمایت و نکات منفی آنرا مورد سزنش معقول قرار بدهد ،‌ میگوید بعضی از خصلت ها رفتار ها از جامعه بیرونی وراد فرهنگ کشور ما شده است و اکثر جوانان به آن عمل میکنند و خود را ناقص جلو میدهند و حجاب میکند آنان را مورد سرزنش قرار داد .
صدا.....................
ج) سرزنش هایی که والدین انجام می دهند، نباید تبدیل به دشنام و فحش گردد، زیرا این کلمات در کودک سبب میشود که وی خود را یک فرد نابکار و خدای ناکرده درست نشدنی ترسیم می بیند.
د)- سرزنش ها نباید جلوی جمع و در برابر دیگران انجام شود. هرگاه کودکان در جلوی دیگران سرزنش یا تحقیر شوند؛ واقعاً باورشان می شود که دارای این ویژگی شخصیتی منفی هستند. از این گذشته، کوچک شمردن و سرزنش در پیش دیگران، ممکن است به سرعت و فوری جلوی خطا را بگیرد ولی از سوی دیگر، راه جدیدی را برای خطا و انحراف باز می کند. از جمله ممکن است، فرد به خاطر فشار بیرونی در جلوی دیگران سکوت کند اما همین که از این مکان دور شد، دوباره مرتکب همان عمل می شود.
گوشزدها هم بهتر است در قالب واژه های محبت آمیز و هدایت کننده باشد. هر قدر احترام و منزلت نزدیکان، نزد فرزند زیادتر باشد، اثرپذیری آنان بیشتر است.
و) تحقیر و خرد کردن به شکل های گوناگون، همانند تمسخر، سرزنش پیاپی به ویژه در برابر دیگران، ناسزاگویی، تهمت و عیب جویی، از جمله مانع های بزرگ تربیت درست است و به جای اصلاح ، زمینه فساد و انحراف وی را فراهم می کند.
ز) والدین باید توجه کنند که به جای سرزنش رفتار نادرست کودک، خود کودک و شخصیت وی را تحقیر نکنند. از جمله آسیب های مهم تربیتی، این است که هنگام مشاهدة یک لغزش یا انحراف، به جای رفتار نادرست، خود کودک یا شخصیت وی را زیر سؤال ببریم.


جهت دریافت فایل های صوتی این گذارش به ایمیل آدرس شخصی ام یا به شمار تیلفونم پیام بگذارید
Nawedfarhad@gmail.com
+4915778432017

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تاثیر موسیقی بالای کودکان

 تاثیر موسیقی بالای کودکان ، موسیقی روی روح و روان کودکان تاثیر مثبت دارد ، و در این پست فواید موسیقی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان ر...