۱۳۹۱/۰۶/۰۵

عوامل طلاق بین زوجها چیست ؟


عوامل طلاق بین زوجها چیست و چی باعث میشود تا آنان به پیوند خود ادامه نمیدهند؟


طلاق از نظر لغوی به معنی رها شدن می باشد و در اصطلاح عبارت از پایان دادن زندگی مشترک به وسیله زن و شوهر. در حقیقت همانگونه که پیوند بین افراد طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می شود. چنانچه طرفین نتوانند به دلایل گوناگون شخصیتی، محیطی و اجتماعی و … بایکدیگر زندگی کنند به ناچار طبق مقررات و ضوابطی از هم جدا می شوند.
طلاق مانند هر پديده ديگرى اجتماعى داراى ريشه‏هاى مختلفى است كه بدون بررسى دقيق و مقابله با آن جلوگيرى از بروز چنين حادثه‏اى مشكل است، و لذا قبل از هر چيز بايد به سراغ عوامل طلاق برويم و ريشه‏هاى آن را در جامعه از بین ببریم، اين عوامل بسيار زياد است كه امور زير از مهمترين آنها است 
الف- توقعات نامحدود زن يا مرد يكى از مهمترين عوامل جدايى است، و اگر هر كدام دامنه توقع خويش را محدود سازند، و از عالم رؤياها و پندارها بيرون آيند، و طرف مقابل خود را به خوبى درك كنند، و در حدودى كه ممكن است توقع داشته باشند، جلوى بسيارى از طلاقها گرفته خواهد شد.
ج- دخالتهاى بيجاى اقوام و بستگان و آشنايان در زندگى خصوصى دو همسر، و مخصوصا در اختلافات آنها، عامل مهم ديگرى محسوب مى‏شود.
ه- عدم تناسب فرهنگ خانوادگى و روحيات زن و مرد با يكديگر نيز يكى از عوامل مهم طلاق است، و اين مساله‏اى است كه بايد قبل از اختيار همسر دقيقا مورد توجه قرار گيرد.

خانم سعدیه اکرامی عضو کمیسون حقوق بشر در مزارشریف میگوید :- یکی از عوامل که سبب طلاق در خانواده ها میشود ناسازگاری زوجین باهمدیگر میباشد ، که اکثر خانواده ها در مرحله آغاز زندگی مشترک رضایت پسر و دختر را در نظر نیمگیرن ، که بلاخره این ناسازگاری ها رفته رفته جای خود را به تشنج بازکرده و سبب جدایی زوجین از همدیگر  میگردد.
صدا....................
داکتر خلیل حکمتی مسئول نهاد افغانستان بهتر میگوید : - طلاق یک پدیده بسیار منفی بین فامیل ها میباشد که عوامل آن به غور بررسی دقیق نیاز دارد ، وی به چند مورد که سبب تشنج بین فامیل و جدایی زوجین از هم صورت میگیرد اشاره میکند ، میگوید فقر و عدم موافق بودن زوجین بیشتر باعث جدایی و طلاق آنها میشود.
صدا....................
آقای خلیل می افزاید :- زندگی مشترک به اساس یک هنر استوار است ، که باید خانم و شوهر لیاقت و شایستگی این هنر را در جود خود داشته باشد  ، میگوید اعنطاف پذیری یکی از اصول زنگی مشترک است که باید بین زوجین رعایت گردد .
صدا..................
خانم زکیه کمال شهروند شهرمزارشریف میگوید :- از جمله عوامل که بیشتر باعث بروز طلاق بین فامیلها میشود یکی هم ازداوجهای قبل از وقت میباشد ، که زوجین مرحله سن قانونی خود را طی نکرده اند و نمیدانند که یک خانم و یا یک شوهر در قبال فامیل خود چی مسئولیت دارد و نیز از احترام متقابل بین همدیگر برخوردار نمیباشند عواملیست که بلاخره رفته رفته جای خود را به خشونت و تشنج بازکرده که در نتیجه جدای زوجین را از همدیگر به همراه دارد .
صدا...................
خانم زکیه ازدواج های اجباری را از عوملی دیگری که باعث جدایی فامیل های از هم میشود عنوان میکند ، میگوید بیشتر اوقات دختر ویا پسر رضایت نیمداشته باشد ، می افزاید وقتی همپذیری تفاهم و درک بین زوجین وجود نداشتبه باشد واضع است که اختلافات به میان می آید که بلاخره نتیجه آن ، آن پدیده منفی یعنی طلاق میباشد .
صدا.................
طلاق در اسلام
اسلام، ازدواج را به عنوان يك پيوند مقدس و ضروري، مورد تا‡كيد فراوان قرار داده است و طلاق را و ناپسند (بسيار شديد) معرفي مي‌كند و تمام تلاش و كوشش خود را در جهت پرهيز خانواده‌ها از طلاق به كار مي‌بندد، بطور كلي مي‌توان گفت كه اسلام طلاق را منفور مي‌شمارد و در جهت منصرف كردن افراد از آن تمام تلاش خود را بكار مي‌گيرد و تا حد امكان مي‌كوشد از فروپاشي بناي مقدس خانواده جلوگيري كند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تاثیر موسیقی بالای کودکان

 تاثیر موسیقی بالای کودکان ، موسیقی روی روح و روان کودکان تاثیر مثبت دارد ، و در این پست فواید موسیقی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان ر...