۱۳۹۱/۰۶/۰۸

وضعیت کارگری در کشور بخصوص در ولایت بلخ


وضعیت کارگری در کشور بخصوص ولایت بلخ :- شماری از کارگران سر چوک در شهر مزارشریف از نبود کار شکایت دارند آنان میگوید در طول هفته یک روز کار پیدا میکنند آنهم با مزد 300 افغانی که مشکلات زندگی آنان از طریق این پول ناچیزتامین نمیشود.

پس از سال 1380 که رژیم طالبان در افغانستان سقوط کرد، صدها هزار افغان که بیشتر آنان در کشورهای مختلف به ویژه ایران و پاکستان در مشاغل مختلفی مشغول به کار بودند به کشور خود بازگشتند.
امروز که افغانستان روزهای نسبتاً آرامی را سپری می‌کند، از این جهت بازار کار کشور یک‌بار دیگر مملو از نیروی کار انسانی شده است.
کارگران که در کشور های همسایه مهاجر بودند در زمینه‌های مختلف به ویژه در ساختمان‌سازی مهارت و تخصص ویژه‌ای کسب کرده‌اند اما متأسفانه این ظرفیت‌ و توانمندی به دلیل عدم حمایت مسئولان بدون بهره‌برداری درست، به هدر می‌رود.
" افغان‌ها توا‌نمندی خوبی برای بازسازی کشور خود دارند اما متأسفانه وجود مسائلی چون ناامنی، فقر، عدم حمایت درست از قشر کارگر و مسائلی از این دست، باعث شده است که از توانایی آنان درست استفاده نشود , به اساس معلومات اتحادیه ملی کارکنان افغانستان، در حال حاضر نزدیک به شانزده ملیون افغان نیازمند کارکردن اند، اما تنها سه ملیون آن مصروف کار اند و 13 ملیون آن بیکار یا به کارهای نا پایدار مشغول اند.
اتحاديه ملى کارگران و کارکنان افغانستان ورود کارگران خارجى وعدم توجه دولت به مشکلات کارگران افغانى را با عث بيکارى و وضيعت خراب اقتصادى کارگران افغان مى دانند.

 کارگران افغان به صورت متوسط روزانه 300 افغانی معادل شش دلار دستمزد می‌گیرند، اما به دلیل پائین بودن دستمزد باید 2 برابر کار کنند تا زندگی‌ آنان تأمین شود.
شماری از کراگران بیکار افغان که در سر چوک منتظر کار ایستاده اند میگویند:- ما از حکومت تقاضا می کنیم که فابریکات را دوباره فعال سازند تا مردم به کارمصروف شوند، از بیکاری قتل، دزدی، اختطاف صورت می گیرد.
آنان میگویند شماری از کارگران خارجی از کشور های همسایه مانند چین پاکستان ایران هندوستان و بنگلادیش غیر قانونی وارد کشور میگردند و در انجو های شخص شامل کار میشوند ولی بر ما کارگران افغان که ملک ما است کار پیدا نمیشود میگویند در این راستا دولت برای مردم زمینه کار را مساعد سازد.
صدا..............................
گلالي هوتك رئيس كاروامور اجتماعي ولایت  بلخ مي گويد فراهم نبودن زمينه كار در ديگر ولايت ها سبب روي اوردن اين مردم كه تعداد كثيري از انان را دهاقين تشكيل مي دهند به شهر مزار شريف گرديده است, به باور وي اين امر سبب افزايش تعداد بيكاران در شهر گرديده است, وی میگوید افزايش تعداد متقاضيان كار دربخش هاي مختلف سبب بيكار ماندن تعدادي مي گردد .
صدا..............................

در حالى که صد ها هزار تن در افغانستان بيکار اند، هزارها کارگر خارجى با معاش دالرى از طريق انجوها بدون مجوز قانونى وارد کشور شده اند.
کارشناسان می گویند، نبود کار برای مردم افغانستان یکی از مشکلات است که هرگاه جلو آن گرفته  نشود عواقب خطرناک را به بار میاورد.

جهت دریافت فایل های صوتی این گذارش به ایمیل آدرس شخصی ام یا به شمار تیلفونم پیام بگذارید
Nawedfarhad@gmail.com
+4915778432017

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تاثیر موسیقی بالای کودکان

 تاثیر موسیقی بالای کودکان ، موسیقی روی روح و روان کودکان تاثیر مثبت دارد ، و در این پست فواید موسیقی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان ر...