۱۳۹۱/۰۸/۰۶

راههای تشخیص استعداد در وجود فرد


راههای تشخیص استعداد در وجود فرد ،استعداد طبیعی خود را چطور پیدا کنیم که در چی چیزی استعداد ما نهفته است و از آن بهره ببریم ؟

تعاریف متفاوتی از استعداد ارائه شده است. کلاین عالم انگلیسی (Kline)، در کتاب سنجش روانی، استعداد را چنین تعریف می‌کند: "استعداد، معمولا به مجموعه‌ای از توانایی‌هایی اطلاق می‌شود که در فرهنگ‌های خاص با ارزش به شمار می‌رود ، چند روش برای افزایش استعداد :- یکی از بهترین راه‌ها برای رشد استعداد، آگاه شدن در موردی است. استعداد ، مهارتی نیست که فقط منحصر به هنرمندان، موسیقیدانان یا نویسندگان باشد. بلکه مهارت سودمندی است که در همه نهفته است، نخستین گام این است که خود را به طور کامل وقف رشد توانائی‌های خلاقانه خود کنید.
از تلاش دست برندارید. هدف گذاری کنید، روی کمک دیگران حساب باز کنید و برای رشد مهارت‌های خود، زمانی را در هر روز کنار بگذارید. یکی از بهترین راه‌ها برای رشد استعداد، برای کنجکاوی خود ارزش قائل شدن است یکی از موانع متداول بر سر راه استعداد، کم اهمیت دادن به کنجکاوی است. هنگامی که کنجکاوی شما نسبت به چیزی برانگیخته می‌شود به جای آن که خود را سرزنش کنید، به تحسین خود بپردازید و به خود پاداش دهید. برای خود این فرصت را به وجود آورید که به کشف موضوعات تازه بپردازید. خطرپذیر باشید برای تقویت مهارت‌های استعداد خود، باید آماده خطرپذیری باشید. ممکن است تلاش‌های شما همیشه به موفقیت نیانجامد امّا مطمئن باشید که تقویت استعدادهای خلاقانه و دستیابی به مهارت‌های تازه در آینده به دردتان خواهد خورد. به خود اعتماد داشته باشید بی‌اعتمادی به توانائی‌های خود، مانع رشد استعداد می‌گردد. به همین دلیل، تقویت حس اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارد. پیشرفت‌هایی که به دست آورده‌اید را ثبت کنید، از تلاش‌های خود خشنود باشید و همیشه در صدد یافتن راهی برای تحسین خلاقیت خود باشید. زمان لازم را برای رشد استعداد خود در نظر بگیرید اگر زمان لازم و کافی را برای رشد استعدادهای خلاقانه خود اختصاص ندهید، در این کار موفق نخواهید شد. در هر هفته زمانی را برای تمرکز بر روی یک نوع پروژه خلاقانه کنار بگذارید. نگرش‌های منفی را کنار بگذارید براساس یک مطالعه پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفته رسیده است، نگرش مثبت می‌تواند توانایی شما در تفکر خلاقانه را افزایش دهد. بدین خاطر، بر روی حذف و کنار گذاشتن افکار منفی خود که می‌تواند مانع رشد استعداد شما گردد، تمرکز کنید. بر ترس خود از شکست غلبه کنید
ترس از اشتباه کردن یا شکست خوردن از پیشرفت استعداد شما جلوگیری می‌کند. هرگاه چنین افکار و احساسی به سراغتان آمد، به خودتان یادآور شوید که اشتباهات، خود بخشی از فرایند است. با وجودی که گاهی اوقات ممکن است با موانعی در مسیر رشد استعداد خود روبرو شوید امّا نهایتاً به اهداف خود خواهید رسید.

معصومه پاینده محصل در دانشگاه بلخ میگوید :- کسانیکه از جراًت خوب برخوردار باشند دارای استعداد خوب نیز میباشند، میگوید استعداد یعنی بکار انداختن توانای و قدرت بالای کاری را گویند که در وجود هر انسان استعداد جداگانه یی نهفته است .
صدا..........................
زهره طاهری محصل در دانشگاه بلخ میگوید :- استعداد نعمتی است که خداوند برای هر انسان عطا فرموده است که توسط آن انسان در باره عالم هستی معلومات حاصل میکند و به حقیقت ها پی میبرد، میگوید استعداد کلید خوشبختی است و هر فرد که استعداد خود را بکار بی اندازد به موفقیت ها نایل می یابد.
صدا.........................
هرکدام از ما یک استعداد کاملاً خاص و منحصر به فرد داریم—درست مثل اثر انگشت های ما که کاملاً منحصر به فرد است. این استعداد شما ممکن است در تربیت حیوانات باشد، استعداد طبیعی شما ممکن است در ورزش، نویسندگی، هنر، سفالگری، ارتباطات ... باشد. این فهرست بی انتهاست. اما مسئله اینجاست که نمی توانید آن توانایی خود را تشخیص دهید چون تصور می کنید بقیه هم می توانند مثل شما آن کار را انجام دهند، شماری از دوستان مان در رابطه به موضوع برنامه چنین نظریاتی دراند.
صدا...........................

به دنبال منابع الهام‌بخش بگردید هرگز انتظار نداشته باشید که استعداد به یکباره گی اتفاق افتد. به دنبال منابع جدید الهام‌بخش برای به دست آوردن انگیزه‌های تازه که به تولید پاسخ‌های یگانه به سوالاات می‌انجامد، بگردید. کتاب بخوانید، از موزیم ها بازدید کنید، به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش کنید و یا به بحث سازنده با یک دوست بپردازید. از هر روش یا راهبردی که برایتان مفیدتر است استفاده کنید.
با بررسی انواع استعدادها حتماً به این نتیجه رسیده اید که تا چه حد استعداد های خود و فرزندانمان را فراموش کرده ایم. پس لازم است در سیستم تربیتی و آموزشی ما بازنگری شود و تمامی استعدادهای که در وجود ما نهفته است در نظر بگیریم. در این صورت بسیاری از استعدادهایی که در ما و فرزندان ما وجود دارد شکوفا خواهد شد.


جهت دریافت فایل های صوتی این گذارش به ایمیل آدرس شخصی ام یا به شمار تیلفونم پیام بگذارید
Nawedfarhad@gmail.com
4915778432017+

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تاثیر موسیقی بالای کودکان

 تاثیر موسیقی بالای کودکان ، موسیقی روی روح و روان کودکان تاثیر مثبت دارد ، و در این پست فواید موسیقی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان ر...